Skip to main content

Pumptracks van Velosolutions schieten op dit moment over de hele wereld als paddenstoelen uit de grond. Reden om de initiator van dit alles, Claudio Caluori, en onze eigen directeur Tim Smit eens aan de tand te voelen!

Beide mannen zijn al in hun jeugdjaren in aanraking gekomen met het mountainbiken. Claudio Caluori, oprichter van Velosolutions, groeide op in Zurich Zwitserland waar hij afkomstig uit het ijshockeyen de switch maakte naar mountainbiken en het uiteindelijk schopte tot internationaal Downhill Mountainbike rijder. Tim daarentegen fietste vanaf zijn woonplaats in de buurt van Rotterdam iedere dag 30 km naar school, met als doel steeds harder te gaan. Zijn eerste keer op de mountainbike was in de Ardennen en sindsdien is hij verkocht.

Velosolutions is van origine gestart met de aanleg van trails op de steile bergen van Zwitserland maar breidde haar specialiteiten al snel uit met de aanleg van pumptracks. En was hiermee de eerste in de wereld die een pumptrackbaan van asfalt ontwikkelde en bouwde, hét begin van een wereldwijde pumptrack boom met inmiddels meer dan 300 banen wereldwijd. Tim daarentegen begon met het geven van MTB trainingen en clinics wat al snel werd uitgebreid met de aanleg van gravel pumptracks. Toen zijn business partner op vakantie de tracks van Claudio tegenkwam waren ze snel verkocht. Nadat ze met Mister Pumptrack in contact kwamen werd na een relaxte meeting in Lindlar al snel de handtekening als Velosolutions Benelux gezet. Na intensieve training door mee te helpen aan vette projecten in Zwitserland bestaat Velosolutions Benelux inmiddels ook alweer 10 jaar. Tim is nog altijd trots de allereerste pumptrack van asfalt in Nederland te hebben aangelegd.

Hoe Velosolutions op het idee van een asfalt pumptrack kwam? Het begon volgens Claudio tijdens een project voor de gemeente Chur in Zwitserland die Velosolutions de kans gaf dit innovatieve product te ontwikkelen en aan te leggen! Asfalt zorgt ervoor dat niet alleen een BMX-er erop terecht kan maar dat ook skateboarders en skeeleraars lekker kunnen pumpen. Bovendien gaan asfalt pumptracks langer mee en liggen de onderhoudskosten lager. Inmiddels 10 jaar verder is de bouwmethode en het totale proces helemaal uitgedacht en kan er nog meer aandacht aan de details van de bijzondere vormen worden besteed. Jarenlange ervaring door trial and error, toewijding en structuur zorgen voor een topkwaliteit van het asfalt en de gehele baan. Zoals Tim aangeeft, het bouwen van een pumptrack is geen rocket science maar een track maken die voor iedereen van jong tot oud en van fiets tot skateboard geschikt is maakt het lastig. Het oog voor detail maakt de baan af, in creativiteit, kwaliteit en duurzaamheid. Blijven innoveren is wat ons onderscheidt.

Het mooiste van alles is dat Velosolutions Benelux niet de enige partner is. De wereldwijd groeiende vraag naar pumptracks zorgde er al snel voor dat Velosolutions kon groeien. Niet alleen in Zwitserland waar Claudio inmiddels 34 collega’s heeft maar ook wereldwijd! Zo zijn er maar liefst 20 internationale partners waar in totaal zo’n 200 medewerkers samenwerken aan de vetste banen van de wereld. De internationale partners maar ook concurrenten (we zien het als een compliment dat nieuwe bedrijven zijn gestart met de aanleg van asfalt pumptracks) zorgen ervoor dat pumptracks straks voor ieder kind over de hele wereld toegankelijk zijn, en dat is ons gezamenlijke doel.

“Een PumpTrack op de maan dat lijkt me wel wat!”

Wanneer we Claudio en Tim vragen naar hun favoriete pumptrack durft Claudio toch geen keuze te maken. Voor hem is het belangrijk dat iedere track uniek is en een goede flow bevat. Maar bovenal dat hij voor plezier zorgt en veilig is. Jong tot oud, beginner tot professional iedereen kan er terecht voor jaren van plezier. Tim vindt de Pumptrack in Roosendaal hier een perfect voorbeeld van, een baan met een goede grootte en flow waar voor iedereen wat wils is. Bovendien is deze baan openbaar toegankelijk voor iedereen, precies wat wij van Velosolutions willen zien. Maar ook wanneer je dagelijks kinderen op de track vlakbij ons kantoor in Wijk bij Duurstede ziet weet je dat je een verschil maakt.  

De tracks van Velosolutions hebben om deze reden een grote sociale impact. Ze brengen mensen van verschillende sociale en etnische achtergronden bij elkaar en zorgen zo voor een gezonde, vredige en tolerante leefstijl. Het haalt mensen achter hun schermen vandaan terug in de echte wereld. De wereld waar je nieuwe mensen leert kennen maar je ook aan je gezondheid werkt. Voor het rijden op een pumptrack heb je fysieke conditie, coördinatie en focus nodig. Iedere spier in je lichaam spant zich aan wanneer je versnelt op de pumptrack, een full body work out.

Dit effect van de pumptrack is universeel, of het nu in Europa, Amerika of in een ontwikkelingsland in Afrika is. Dé reden waarom #pumpforpeace is opgericht, een stichting die de aanleg van Velosolutions pumptracks in minder bedeelde en uitdagende gebieden over de hele wereld mogelijk maakt. Claudio’s mooiste herinnering in zijn Velosolutions carrière heeft hier dan ook mee te maken: een jongere uit Lesotho, waar een van de eerste #pumpforpeace banen werd aangelegd kwalificeerde zich voor de Red Bull UCI Pump Track World Championships. Zonder #pumpforpeace en de aanleg van tracks wereldwijd was dit nooit mogelijk geweest.

Tim zijn mooiste herinnering gaat juist om een belangrijke mijlpaal bij de ontwikkeling en aanleg van een pumptrack. In Roosendaal was het de eerste keer dat hij al het graafwerk voor de track zelf deed, gevolgd door 7 dagen lang 12u per dag asfalteren met de crew. De aanleg van een pumptrack is zoals eerder gezegd geen rocket science, maar vraagt een grote inspanning met aardig wat bloed, zweet en tranen. Maar dat is het natuurlijk allemaal waard! Claudio en Tim denken beide dat Pumptracks blijvertjes zijn. Blijven innoveren, verbeteren en veranderen om te voldoen aan de wensen van nu en de toekomst.

En wist je dat Velosolutions pumptracks een exclusieve UCI-status hebben? Ook iets waar Claudio ontzettend trots op is. Deze status zorgt er namelijk voor dat je bij de aanleg van een Velosolutions pumptrack er zeker van bent dat je de komende jaren (tot 2029) officiële (inter)nationale pumptrack wedstrijden mag organiseren.

Als laatste vroegen we Claudio en Tim wat hun ultieme locatie voor een nieuwe pumptrack zou zijn. Claudio’s antwoord? Sowieso een track in mijn eigen woonplaats en guess what?! Tussen afname van dit interview en publicatie is dit reeds gebeurd!

Tim ziet toch liever een track op de maan, benieuwd hoe maanstof zich tot een pumptrack vormt. Al zullen er met minder zwaartekracht toch wat veranderingen in het ontwerp moeten komen. Maar serieus? Het midden van Nederland heeft nog niet veel banen, dus het zou tof zijn om in Amsterdam en Utrecht aan de slag te gaan. En in België staat Antwerpen hoog op zijn lijstje!

Zoals je leest genoeg te doen, dus weer snel aan de slag!